Tuesday, April 25, 2006

Ultimul dansator al lui Mao

"A fost odata o broasca mica care traia intr-o fantana adanca.Fantana si bucatica de cer pe care putea sa o vada erau tot universul lui.Intr-o zi broscuta a intilnit o alta broasca care traia in afara fantanii.De ce nu cobori sa te joci cu mine?a intrebat broasca din fantana.Ce e acolo?a intrebat broasca de sus.Avem totul aici. Tot ce poti dori. Curente mari si mai mici, stele,o luna cateodata, si cateodata ajung aici pina si obiecte care zboara in jos din cer a raspuns broasca din fantana.Broasca de sus a oftat si i-a spus:Draga prietene, traiesti intr-o lume inchisa. Nu ai vazut ce e pe aici in lumea mai mare. Broasca din fantana s-a suparat. Nu-mi povesti ca aveti acolo o lume mai mare ca a noastra! Lumea mea e mare. Noi vedem si traim orice experienta pe care ne-o ofera viata...asa grai broasca din fantana.Nu, prietene. Tu poti vedea numai lumea de peste tine printr-o gaura de diametrul fantanii. Lumea aici sus e enorma. As vrea sa pot sa-ti arat cat de mare e, spune broasca de sus.Broscuta fantanii era suparata rau acum. Nu te cred! Ce-mi spui sunt minciuni! Ma duc sa-l inteb pe tata. Ii povesteste tatalui despre discutia avuta cu broasca de sus. Fiule , ii spune tatal cu inima grea,prietenul tau are dreptate. Am auzit ca sus e o lume mult mai mare cu mult mai multe stele decit putem noi sa vedem de aici.''Atunci dece nu mi-ai spus pina acum?" intraeba broscuta. La ce bun sa o fac? Destinul tau e sa fii aici in fantana. Nu poti iesi,a raspuns tatal broscoi.Micuta broasca iar se supara: Ba da pot sa ies, o sa-ti arat! si s-a catarat...dar fantana era prea adanca, pamantul prea departe,si a cazut la loc.Nu, fiule. Eu am incercat toata viata si la fel au incercat stramosii tai.Fi multumit cu ce ai, altfel vei suferi in viata.Vreau sa ies si sa vad lumea de sus!a strigat broscoiul cel mic cu multadeterminare.Nu fiule. Accepta-ti destinul. Invata sa traiesti cu ce ti s-a dat, i-a spus tatal.Si asa broscoiul fiu si-a consumat viata incercind sa scape de fantana intunecoasa si rece. Dar nu a reusit. Lumea de sus a ramas un vis.
-------------------
Basmul asta din povestea lui Li Cunxin sumarizeaza problema taranului chinez din regiunea de unde a iesit autorul. O poveste autobiografica scrisa cu sensibilitatea unui copil care creste in timpul revolutiei culturale in China. Spre norocul lui, fabula cu broastele nu se aplica in cazul lui.Printr-o minune, autorul a fost scos din satul lui si trimes la scoala de balet de la Beijing. Desi a fost ales pentru aceasta scoala pe baza faptului ca avea origine sanatoasa, pina la urma el reuseste sa fuga in Statele Unite.

2 comments:

crina said...

buna! si eu am citit cartea si mi-a placut foarte mult pentru ca prezinta realitatea dura din china... bine in cazul lui Li e cu happy-ending dar chiar am simtit si eu suferintele lui!

voiam sa te intreb daca nu cumva ai idee daca a aparut si in romana pentru ca le-am recomandat-o si unor persoane care nu stiu engleza si speram sa o gasesc tradusa!

elena said...

cu aceeasi problema ma confrunt si eu chiar as dorii sa o citesc,dar nu o gasesc publicata in romana,mai este o carte scrisa de acelashi autor tot la fel nimic daca ai gasit intre timp vreo editura interesata de cartea asta posteaza te rog un coment .multam fain